Alla vill väl ligga i en molnväxel idag, eller?

tisdag 24 september 2024Alla vill väl ligga i en molnväxel idag, eller?

Nej, det är faktiskt inte hela sanningen.Vi ser att vissa kunders krav och behov på telefonin inte rimmar med molntjänster. Det kan handla om att man vill ha full kontroll över sin kommunikationsutrustning. Man kanske vill äga plattformen. Man har kanske externa programvaror som är ihopkopplade med sin befintliga växel. Man kanske har ett stort antal bordstelefoner som man vill kunna fortsätta använda. Detta är bara några exempel på varför en molnväxel för vissa bolag inte är rätt just nu.

Utvecklingen av funktionen ”svensk talad hänvisning” har upphört till flertalet ledande växeltillverkare.
Då lejonparten av marknaden efterfrågar molnbaserade tjänster tycker vi att det finns ett segment som glöms bort, och det är dem som vill fortsätta använda sin traditionella växel, exempelvis växeln Avaya IP Office. Denna kundgrupp hamnar lite mellan stolarna då utvecklingen av tilläggsfunktioner som exempelvis talad hänvisning stannat av.

Vi anser att dessa kunder inte ska behöva byta till molnet bara för att den talade hänvisningen försvinner. Därför har vi utvecklat hänvisningsplattformen "Comgate Presence" för Avayaväxlar.

Vad är talad hänvisning?
Upptagetstatus, profilhantering, gruppsamtal och avancerad röstbrevlåda är olika delar av samma funktion, kallad "Talad hänvisning". Denna tjänst gör det enkelt för växelanvändare att styra sin tillgänglighet, både för jobbnummer och företagets gruppnummer. Sverige har varit ledande i utvecklingen av talad hänvisning, och det är en självklar funktion för svenska växelanvändare. Den fanns långt innan molnväxlarnas och mobilapparnas tid. Avayas IP Office med talad hänvisning har länge varit en favorit bland små och medelstora företag i Sverige.   

Men det är väl väldigt omodernt med en traditionell växel. Är det inte så?
Nej, faktum är att det är tvärtom. Avayas växelplattform erbjuder toppmoderna och banbrytande funktionalitet. När det gäller utbud av funktioner och möjligheten att integrera mot andra system är Avayas växelplattform överlägsen operatörsväxlar som marknaden idag har att erbjuda.  

Har du en Avayaväxel idag som du vill fortsätta växa med? Eller har du en annan traditionell växel som helt enkelt är ”out of date” men du vill inte flytta till molnet? Ni måste inte till molnet bara för att den talade hänvisningen försvinner eller för att er befintliga traditionella växel sjunger på sista versen. Därför har vi utvecklat hänvisningsplattformen "Comgate Presence" för Avayaväxlar.

Ny svenskutvecklad talad hänvisning ”Comgate Presence” Comgate Presence har alla funktioner som behövs i ett modernt hänvisningssystem. Vi är stolta över den användarvänliga och moderna mobilappen. Med koppling till Outlook-kalendern hanteras hänvisningar automatiskt, så du slipper göra det manuellt.

Ni som har en Avayaväxel med befintlig svensk hänvisningsplattform saknar troligen funktioner som övervakad transfer och möjlighet att hänvisa en kö. Detta har vi löst i Comgate Presence!

 - Övervakad transfer: Innan du kopplar samtal till din kollega kan du först prata med kollegan för att höra om denne kan ta emot samtalet. Motsatsen till övervakad transfer kallas ”blind transfer” vilket innebär att du endast kan koppla iväg samtalet utan föravisering.

 - Hänvisa växelnumret: Hänvisa växelnumret lika enkelt som ditt egna direktnummer. I Comgate Presence finns färdiga ljudfiler för exempelvis stäng för Jul, Påsk, Konferens, mm. 

 - Röstbrevlåda med tal till text: Mottagna meddelanden i röstbrevlådan transkriberas och skickas ut som text via e-post där ljudfilen bifogas. Detta är det absolut snabbaste och enklaste sättet att ”lyssna av” dina meddelanden. Naturligtvis går meddelanden även att avlyssna på traditionellt sätt, via mobilappen eller genom att ringa upp röstbrevlådan.  

Avaya IP Office – en modern och framtidssäker växelplattform
Har du en Avayaväxel idag så kanske du vill veta lite mer om vad som händer i Avayavärlden? Avaya erbjuder idag en prenumerationstjänst för den som inte vill behöva fundera på uppgraderingar och supportavtal. För medelstora och lite större företag ligger man i framkant med tjänster som automatiserad röst, självbetjäning och interaktiva röstsvar (IVR) applikationer och AI. AVAYA Experience Portal stöder både inkommande och utgående samtal samt HTML-applikationer. Avaya Experience Portal stöder Session Initiation Protocol (SIP) och en blandad telekommiljö.


Vill du veta mer? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.