Comgate Connect bland operatörerna med bäst kundnöjdhet, igen!

tisdag 12 november 2024Svenskt Kvalitetsindex bekräftar det vi redan vet

Vi är oerhört stolta och glada att vi även i år hamnar i topp i Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning om mobiloperatörers kundnöjdhet.

Nedan artikel publicerades i Telekomidag 2024-11-07, Gabriel Nilsson.

(kursiv text är tilläggsinfo som adderats av Comgate Connect)


SKI: Här är operatörerna med nöjdast kunder

SKI har återigen kartlagt kundnöjdheten i den svenska telekombranschen. Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året.

Frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga för svenska mobilkunder. Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar kundnöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment enligt SKI Mobil.

– Det som är spännande i årets studie är att vägen till hög kundnöjdhet varierar mellan operatörerna, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex i en kommentar.

För de större operatörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt de viktigaste. För mindre aktörer är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte enligt undersökningen.

– Många vägar bär till nöjda kunder, men en gemensam nämnare är variabeln prisvärde som fortsatt har en signifikant inverkan på kundnöjdheten i hela denna bransch, säger Johan Parmler.


Fakta

Kundnöjdhet bland företagskunder 2024 enligt Svenskt Kvalitetsindex

1. Övriga 77,3 (Comgate Connect tillhör operatörskategorin "övriga" som även kallas "fighter brands")

2. Branschen, 69,8

3. Tele2 69,6

4. Telia, 69,5

5. Telenor, 68,9

6. 3, 67,1

Källa: SKI Mobil 2024


De mindre operatörerna går starkt bland både privat- och företagskunder. Särskilt företagskunderna har idag mer fokus på innehåll och villkor än tidigare och det påverkar främst synen på de större operatörerna.

När det gäller resultatet bland enskilda aktörer så är det inte så stora skillnader mot tidigare år. Vimla, Fello och Halebop får högst betyg av privatkunderna. Bland företagskunderna ses en liknande trend, dvs att gruppen bestående av mindre operatörer samlade som ”Övriga” kommer bäst ut.


Kontakt och supportärenden har i alla år varit den här branschens utmaning, men här har man bättrat sig.

– Andelen klagomål fortsätter att minska.Överlag är kontaktbetygen godkända, men det finns förbättringspotential när det gäller klagomålshanteringen, säger Johan Parmler.


Länkar:

Telekomidag: https://telekomidag.se/

SKI undersökning: ski-mobil-2024-a.pdf



Vill du veta mer? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.