Tankar från en telekomkille

onsdag 15 januari 2025Tankar från en telekomkille

När jag började min resa inom telekom i slutet av 80-talet hette Telia fortfarande Televerket. Alla (med betoning på ALLA) sparpengar spenderades på en biltelefon, i mitt fall en Ericsson Hotline NMT 450.


Bild lånad från Yodaprod
Bild från "yodaprod"


Japp, biltelefon hette det då, eftersom den var så stor att den i princip behövde en egen parkeringsplats. Efter några år byttes dock batteriklossen (läs: ryggsäcken) ut mot en ”smidig” handhållen telefon, och det var då vi började kalla det mobiltelefon i folkmun. Fast smidig är förstås relativt – vi snackar fortfarande om något som skulle ge dagens smartphones rejält med mindervärdeskomplex i storleksfrågan.

Tyvärr missade många av dagens IT-chefer och inköpare (Generation Z) denna gyllene era. De har aldrig fått uppleva det fantastiska modet i neon och pastell, smalt vitt skärp och espadrillos på fötterna – och självklart med en 4 kg tung biltelefon i släptåg. Det var inte bara ett kommunikationsverktyg, det var en statussymbol och lite styrketräning i ett! 


Det var också på den tiden som min passion för telefoni föddes – och innan jag visste ordet av blev det min karriär.


Sedan dess har tekniken tagit enorma kliv framåt. Vi har gått från kundplacerade växlar med kabelanslutna telefoner till molnväxlar, mobilanknytningar och AI-drivna voicebots. Det är en spännande resa, men en sak har förblivit densamma: grunden för bra kommunikation och kundrelationer.


För 35 år sedan handlade det om tre nyckelfaktorer – och de är precis lika aktuella idag


  1. Behovsanalys – Förstå vad kunden verkligen behöver.
  2. Lagom lösning – Varken över- eller undersälja.
  3. Förtroende – Leverera bara tjänster och produkter du kan stå för till 100%.


Jag hör ofta från kunder: ”Men det är ju bara telefoni, vi behöver väl inga växlar?” Jag älskar att höra det – för då vet jag att jag har något att tillföra.


Telefoni handlar om mänsklig kommunikation – i realtid

Oavsett om ett företag har två anställda eller två tusen, är telefoni en av de mest grundläggande delarna av kommunikationen. Det handlar om att möjliggöra samtal mellan människor – i realtid och på ett naturligt sätt, med röst och öra.


Telefoni är inte ”bara” en fråga om att kunna ringa och svara. Det handlar om att optimera hur man hanterar sin tillgänglighet och bemöter sina kunder på ett professionellt och effektivt sätt. Här är några viktiga aspekter:


  • Tillgänglighet – Hur säkerställer man att företagets telefoner alltid är tillgängliga för kunder och samarbetspartners, utan att störa medarbetarnas arbetsflöde?
  • Samtalsfördelning – Hur distribueras inkommande samtal till rätt personer på företaget? Ska det gå till en växel, en grupp medarbetare, eller direkt till en specifik person?
  • Automatisering via kalender – Genom att koppla företagets telefonisystem till medarbetarnas kalendrar kan tillgängligheten styras automatiskt. Är du i möte eller på lunch? Systemet vet, och anpassar ditt samtalshanteringsflöde därefter.
  • Kundbemötande vid missade samtal – Vad händer när du inte kan eller hinner svara? Kan kunder lämna meddelanden, bli vidarekopplade, eller få svar via ett automatiserat meddelande? Ett professionellt första intryck är lika viktigt som samtalet i sig.
  • Separation av jobb och privatliv – Hur hanterar man samtal på mobiltelefoner så att jobbsamtal hålls åtskilda från privata samtal? Med rätt lösningar kan samma telefon hantera båda typer av samtal utan att det påverkar balansen mellan arbete och fritid.


Kort sagt handlar företagstelefoni om så mycket mer än mobilabonnemang och surfmängd. Det är en central del av hur vi kommunicerar, bygger relationer och skapar kundupplevelser – något som görs bäst genom att kombinera mänsklig kontakt med smarta lösningar.

I vår mer och mer digitaliserade värld fylld av epost, webformulär, chat och AI-botar bör vi värna om det mänskliga samtalet.


Comgate Connects slogan säger allt: "We need to talk."


Hör gärna av dig om du vill prata företagstelefoni (eller kanske minnen från det glada 80-talet?). Som du säkert förstått föredrar jag telefonsamtal men kan naturligtvis även nås via DM eller e-post.


Andreas Bellander | medgrundare och vd

Direktnummer: 08-546 50 515

e-post: andreas.bellander@comgate.se

www.comgate.se

Vill du veta mer? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.