Virtuell operatör (MVNO). Vad betyder det?
Vad är en MVNO-operatör?
En MVNO-operatör (Mobile Virtual Network Operator) är en mobiloperatör som inte äger någon egen fysisk infrastruktur för mobilnätet, såsom master och basstationer. Istället hyr MVNO-operatören tillgång till nätet från en etablerad mobilnätoperatör (MNO, Mobile Network Operator) som äger infrastrukturen. Exempel på sådana nätägare är Telia, Tele2, Telenor eller Tre i Sverige.
Hur fungerar en MVNO-operatör?
Hyra nätkapacitet: MVNO-operatören tecknar ett avtal med en MNO-operatör och får tillgång till deras nätverk. Comgate Connect hyr in sig på Tele2´s mobilmaster.
Eget varumärke och tjänster: MVNO-operatören utvecklar och står för sina egna tjänster, försäljning, marknadsföring, abonnemangspaket, SIM-kort, tilläggstjänster som exempelvis molnväxel, leverans, förvaltning, support/kundservice. Allt under sitt egna varumärke.
Anpassningar och målgrupper: MVNO-operatörer riktar sig mot företagsmarknaden (b2b) eller konsumentmarknaden (b2c) med specifika målgrupper eller nischar sig med unika erbjudanden, till exempel lägre priser, förbetalda tjänster eller speciallösningar för vissa branscher. Vi på Comgate Connect riktar oss uteslutande mot företagskunder och förstärker vårt erbjudande med en egenutvecklad molnväxel och unika tjänster och funktioner.
Fördelar med MVNO-operatörer:
Lägre priser: Eftersom MVNO-operatörer slipper kostnader för nätunderhåll, kan de erbjuda konkurrenskraftiga priser.
Nöjdare kunder: MVNO-operatörer lyckas oftast ha en närmre och personligare relation med sina kunder, vilket ofta blir resultatet när kvalitét går före kvantitet.
Flexibilitet: De kan snabbt anpassa sina erbjudanden efter marknadens behov.
Specialanpassningar: Vissa MVNO:er riktar sig mot specifika målgrupper (vertikaler). Comgate Connect har exempelvis restauranger och handlare som specifika målgrupper.
MVNO-operatörer är vanliga världen över och bidrar till att öka konkurrensen på
marknaden, vilket ofta är till fördel för kunderna.